Zeynebiye - Ehlibeyt Dünyasının Gündemi | Türkiye Caferileri

اوزگوندوز: تفاوت های ما زیبایی ماž

رهبر شیعیان ترکیه، صلاح الدین اوزگوندوز در سخنرانی خود پس از نماز جمعه خطاب به هزاران نمازگزار در مسجد هالکالی زینبیه پیام اتحاد دادند 

06 Ekim 2013
اوزگوندوز: تفاوت های ما زیبایی ماž

تفاوت های ما ثروت ماست

اوزگوندوز پس از خوشامدگویی به امام مسجد اسکی باغلار بیازیت، عمر کورت و همراهانش سخنرانی خود را آغاز کرد. ایشان گفت: "همه ی کسانی که اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد الرسول الله رابه زبان می آورند باهم برادرند و به گسترش ارتباطات نیاز ضروری هست. امامان فرقه ها همگی از شاگردان مکتب امام جعفر صادق بودند، بنابراین هیچ یک از ما بر دیگری برتری ندارد. ما از یکدیگر متفاوتیم و تفاوت های زیادی بین ما وجود دارد. اما زمانی که خورشید طلوع می کند تفاوت ستاره های مختلف در آسمان دیگر به چشم نمی آید. درمورد تفاوت های ما نیز همین مسئله صدق می کند. تفاوت های ما نه اینکه دلیلی برای درگیری بین ما باشد بلکه زیبایی ماست. باید تنوع وجود داشته باشد تا مبحثی برای گفتگو به وجود بیاید البته بدون تحمیل عقایدمان به یکدیگر. 

 

تکفیری ها جاسوس های انگلیسند

اوزگوندوز: "مسئله ی دیگری که مطرح است این است که وزیر امور دینی و نخست وزیر القاعده را مورد لعن قرار داده اند و من این را قدمی مثبت ارزیابی می کنم. اما القاعده نتیجه ی یک تفکر است. دلیل آن، علت شکل گیری القاعده و النصره است. و آن تفکر سلفی وهابی تکفیری ست.

اساسا مسلمانان باید در مقابل این تفکر بایستند. همان طور که برخی گروه های برای اهانت به مقدسات سنی به وجود آمده اند  تا آنها را تحریک کنند، در میان سنی ها هم گروه های سلفی وهابی تکفیری وجود دارند که به مقدسات هر کسی که عضوی از آنها نباشد توهین می کنند.

آیا به دیدار ابو ایوب رفته اید؟ اگر به ایشان سلام و درود فرستاده باشید شما کافر شده اید. حتی اگر به دیدار پیامبر رفته باشید هم خود را مرده بپندارید. آنها صاحب چنین تفکری هستند که معتقدند مرده ی پیامبر هیچ ارزشی ندارد. آنها معتقدند کسانی که به زیارت مزار پیامبر و یا شهدا می روند و خدا را به آبروی آنها قسم می دهند تا مورد بخشش و لطف حق قرار بگیرند کافر می دانند.

بیایید تصور کنیم که ما مشرک شده ایم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در قرآن آمده که حتی اگر یک مشرک هم با تو در صلح است تو نیز با او مصالحه کن. اما اینها می گویند که کشتن تو، کودک تو و حتی جنین تو واجب است. به همین دلیل است که بر روی کودکان بمب می اندازند. زنان و بچه ها را می کشند. آنها می گویند اهانت به ناموس ملت، مال و جان مردم حلال است. کردها سنی هستند اما آنها کردها را هم در روژاوا می کسند و معتقدند آنها هم مشرکند. چنین تفکر عقب مانده ای دارند. 

انگلیس ها می خواستند که اتحاد عثمانی و در کل اتحاد اسلام را از بین ببرند. به همین دلیل آن تفکر را از طریق محمد عبدالوهاب شکل دادند و بر علیه عثمانی و اسلام به کار گرفتند. و حالا که شاهد نفوذ اسلام در دنیا، اروپا، آمریکا، غرب و شرق می بینند و حالا که می بینند اسلام مورد توجه واقع شده است سعی کنند که توسط این تفکر وجهه اسلام را از بین ببرند.

تفکر تکفیری را لعن و نفرین کنید

همه ی مسلمانان متحدانه باید در مقابل این تفکر بایستند. اگر کسی مسلمانی را فقط به خاطر اینکه یکی از خودشان نیست کافر خطاب می کند بدانید که یکی از همین هاست. تفکر تکفیری را لعن و نفرین کنیدو خودتان را از آنها دور نگه دارید، فرقی نمی کند که آنها شیعه باشند یا سنی.

اینکه هم وزیر امور دینی و هم نخست وزیر القاعده را مورد لعن خود قرار داده اند قدم مثبتی ست. اما آنها باید تفکر وهابیت را لعن کنند و این را برای مردم هم آشکار کنند. آنها باید همان کاری را انجام بدهند که ما انجام داده ایم. شما می بینید که من چطور اعلام می کنم که هر کسی که به مقدسات شیعه و سنی اهانت کند از ما نیست و جاسوس آمریکاست و فقط برای ایجاد فتنه در میان مسلمانان آموزش دیده است. شما هم باید همین طور عمل کنید. جاسوس بودن شیعه و سنی ندارد. جاسوس ها خادمان آمریکا هستند. به این مسئله باید اینگونه نگاه کنید.

آیا مجتهد شیعی وجود دارد که یک سنی معتقد به یکتایی خدا و پیامبری محمد (ص) را مشرک بنامد؟ نه وجود ندارد. آیا دوازده امام ما چنین چیزی را گفته اند؟ نه نگفته اند. بنابراین، هر کسی که چنین کاری را انجام دهد به آمریکا، انگلیس و اسرائیل خدمت می کند. شما نباید به مقدسات دیگران توهین کنید.

قرآن نه تنها از مسلمانان می خواهد که به مقدسات برادران خود توهین نکند بلکه از آنها می خواهد حتی به بت های مشرکین هم اهانتی انجام ندهد. می توانید بنشینید و باهم گفتگو کنید اما حق ندارید که به یکدیگر توهین کنید. انسان باشید."

 

ابهام مفهومی ایجاد نکنید

اوزگوندوز با اشاره به این مطلب که هفته ی گذشته در شبکه ی TRTبرنامه ای در خصوص اهل بیت پخش شد که در این برنامه ابهام هایی  در مفهوم ایجاد شد. او در ادامه گفت که پخش این برنامه نه از یک شبکه ی خصوصی بلکه از یک شبکه ی دولتی معنادار است.

"هفته ی گذشته شخصی در شبکه ی دولتی صحبت کرده و گفته که :"آیا کسی هست که با من موافق نباشد؟ آیا اعضای خانه، مادرزن، پدرزن و باجناق شما جز اعضای خانواده شما محسوب نمی شوند؟ اگر شما برعکس این مطلب را بگویید و منظورتان اهل بیت باشد آنها شما را جاهل می نامند"

صحابه پیامبر در مقام خود مورد احترام است. آنها با تمام وجود به پیامبر ایمان آوردند و به او صادق و وفادار بودند. سلام و درود خداوند بر آنها. اما این یک مسئله ی متفاوت است.

همسران حضرت محمد مادران همه ی مومنین هستند. ایشان چهارده همسر داشتند. به کدام یک از آنها می توانید کفر بگویید؟ اگر خدایی ناکرده به ناموس های پیامبر کفر بگویید کافر می شوید. حتی اگر همسر شما انسان خوبی نباشد آیا بازهم می پذیرید که کسی به او کفر بگوید؟ زمانی که کسی به همسران پیامبر اهانت می کنند به چه تفکری خدمت می کنند؟

احترام به آنها واجب است و به همین دلیل بود که علی (ع) در حنگ حمل چنان رفتاری داشتند. او کسی را که در این جنگ بر علیه خودش جنگیده بود با احترام به مدینه فرستاد. ما باید به مادرانمان احترام بگذاریم. پیامبر فرمودند که هیچ کس را همطراز با خدیجه نمی بینم. من نیز همین عقیده را دارم. شاید شما به یکی از همسران پیامبر بیشتر از دیگری احترام بگذارید. این مسئله مربوط به خود شماست. آیا می توانیم در این زمینه باهم گفتگو کنیم؟ بله اما نمی توانیم به همدیگر اهانت کنیم. حق این کار را نداریم.

نباید در مورد اینکه کدام یک از صحابه را بیشتر دوست داریم بحثی وجود داشته باشد. اگر کسی بخواهد که در این زمینه بیشتر بداند می توانیم بدون کفر گفتن و اهانت به یکدیگر توضیح بدهیم.

درک ما از اهل بیت قرآنی ست. وقتی به تفسیر سوره احزاب آیه ی 33 نگاه می کنیم می بینیم که پیامبر اهل بیت خود را زیر عبایش جمع کرده و از خدا می خواهد که آنها را از بدی ها دور کرده و پاک گرداند. ایشان بارها اعلام کرده اند که اینها خاندان من هستند. زمانی که همسرانشان از او خواستند که آنها هم زیر عبای ایشان قرار بگیرند او نپذیرفت. آنها مادران مومنین هستند اما این مسئله ی متفاوتی ست.

پادشاهان عثمانی فراوانی وجود دارد. آیا کسی هست که نام پدر زن یکی از این پادشاهان را بداند؟ آنها عضوی از خاندان نیستند. پیامبر دختران خود و نوه های خود را در این جمع داخل نکرد. این خاندان فقط شامل همان پنج نفری می شود که به مباهله رفتند. ایشان از هر فرصتی برای صحبت کردن درمورد این پنج نفر استفاده می کردند. می توانید این مطالب را در منابع سنی و یا شیعه ببینید.

 

هر کسی را که پیامبر بگوید، اهل بیت او هستند

هر کسی که وارد خانه شود عضوی از خانواده می شود. اما اگر درمورد اهل بیت صحبت می کنیم، گفته شده است که اینها اهل بیت هستند. چرا ایشان آنها را زیر عبای خود گرفت؟ باید دلیلی وجود داشته باشد که در گرمای عربستان ایشان آنها را زیر عبای خود گرفت. پیامبر می خواست که آنها را از دیگران جدا کند. چرا سعی می کنید گروهی را به زور وارد جمع آنها کنید؟ پیامبر زنان خود را داخل این گروه نکرد، آن وقت چرا شما مادرزن، پدرزن و باجناق ایشان را در این گروه قرار می دهید؟ این اصلا ممکن نیست. پیامبر دختران دیگری هم داشت. دختر پیامبر بودن خود فضیلتی ست. نیست؟ صحابه ی پیامبر بودن فضیلت است، نیست؟ اما برای پیشگیری از استثمار، پیامبر چیزی درمورد آنها نگفته است. فاطمه برای او با بقیه فرق داشت. فاطمه سیدهَ النسا العالمین است. نگاهی یه البخاری و مسلم و دیگر منابع بیندازید.

او همین چیزها را درمورد دیگران نگفته است. او فقط درمورد فاطمه این مطالب را بیان کرده چرا که او با بقیه فرق داشت. دیگر دختران پیامبر با کسانی ازدواج کرده بودند که قبلا مشرک بودند. یکی از دختران با ابو لهب ازدواج کرده بود که بعدا او را طلاق دادند.

اما فاطمه فرق می کند. او بالاتر از همه ی زنان قرار دارد. می گویند بیا و این را ثابت کن. چه چیزی را برای شما ثابت کنم. نگاهی به صحیح البخاری و صحیح مسلم بیندازید تا بفهمید اهل بیت چه کسانی هستند.

در صحیح مسلم، از سعد بن ابی وقاص، قهرمان جنگ قادسیه می پرسند آیا پیامبر همسرانش را هم جز خاندان خود معرفی کرده یا نه. او می گوید نه، شما ممکن است همسری داشته باشید و او را طلاق بدهید و او به خانه ی پدرش برگردد. آنها جز اهل بیت نیستند.

او عنوان پروفسوری را هم یدک می کشد، در این زمینه چیزی نمی گویم اما نیازی به ایجاد ابهام در مفاهیم نیست. ما باید از پیامبر بپرسیم که اهل بیت چه کسانی هستند.هر جوابی که ایشان بدهند ما می پذیریم. ما باید بپرسیم که اهل بیت چه کسانی هستند. هر کسی را که ایشان بگویند ما می پذیریم. اگر هر کدام از ما هم توضیحی به کلام پیامبر اضافه کنیم این یعنی ما می خواهیم تفرقه ایجاد کنیم. خدا رو شکر ما اختلاف نظری درمورد پیامبر نداریم. هر چه را که پیامبر بگوید ما می پذیریم. اگر ایشان بگویند اینها اهل بیت من هستند ما فقط باید تسلیم شویم. 

خدایا اتحاد ما را حفظ کن و به کسانی که می خواهند فتنه ایجاد کنند فرصت نده. دنیای اسلام، ملت و جامعه ی ما را از شر دوست نادان و دشمن شیطان حفظ بفرما. خدایا، شایسته ی مسلمانان است که به دنیا درس استقلال و آزادی بدهند. خدایا به ما قدرت، شعور و علم گسترش برکت های اسلام را بده.

Yorumlar
Adınız
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.