Zeynebiye - Ehlibeyt Dünyasının Gündemi | Türkiye Caferileri

کنفرانس اسلام در بیشکک

کنفرانس "ابتکارات فکری در چارچوب فرآیند بیداری اسلامی در آسیای مرکزی" در پایتخت قرقیزستان و در شهر بیشکک برگزار شد که در آن رهبران دینی، سیاستمداران، متفکران و نمایندگان انجمن های غیر دولتی برخی از کشورهای آسیای مرکزی شرکت کرده بودند. 

24 Kasım 2013
کنفرانس اسلام در بیشکک

پیام این کنفرانس که در روز یکشنبه، بیست و چهارم نوامبر در هتل آک کمه برگزار شد اتحاد و برادری بود.

پس از قرائت قرآن کریم، میزبان این گردهمایی، رئیس مرکز مطالعات دین، حقوق و سیاست قرقیزستان، غدیر مالک اف با خوش آمد گویی به مدعوین آغازگر برنامه ها شد. رهبر شیعیان ترکیه، صلاح الدین اوزگوندوز، نماینده جمهوری اسلامی ایران، سید علی قاضی عسگر، معاون رئیس پارلمان قرقیزستان، توروبای زولپوکاروف، رئیس فدراسیون علمای روسیه، فرید سلمان، رئیس حزب مقاومت اسلامی تاجیکستان، محی الدین کبیری، عضو حزب سعادت، یعقوب بوداک، معاون مفتی قرقیزستان، راشوان اراتوف، رئیس کمیته اسلامی روسیه، حیدر جمال ویونیهول بوبونازاروف از تاجیکستان در میان سخنرانان اصلی این مراسم قرار داشتند.

پس از سخنرانی ها میهمانان برای استراحت، صرف ناهار و اقامه نماز کنفرانس را ترک کردند و سپس در کمیسیون های مختلف به ادامه ی بحث و تبادل نماز پرداختند. این کمیسیون ها با موضوعات "نقش رهبران دینی در ایجاد پیشرفت، امنیت و پایداری در آسیای مرکزی" "انجمن آگاه و روند بیداری اسلامی" "رویکردهای اسلامی در مدرنیزه شدن آموزش در کشوری لائیک در آسیای مرکزی" "خاور نزدیک، خاور دور، آسیای مرکزی: مشکلات امنیت و پایداری منطقه ای" برگزار شد و در پی آن بیانیه ی نهایی این کنفرانس برای شرکت کنندگان قرائت شد.

رهبر شیعیان ترکیه، صلاح الدین اوزگوندوز در سخنرانی خود در این کنفرانس به سه رویکرد اساسی برای حل مشکلات دنیای اسلام اشاره کردند:

"دولت های اسلامی باید اتحاد و عدالت را برای تمامی شهروندان خود به ارمغان بیاورند و در برابر تمامی فرصت ها و قانون های کشور همه گان را برابر بدانند، خواه اعضای کابینه، پارلمان و یا مقامات اداری. همه ی شهروندان باید مشکلات و نعمت های کشور را تقسیم کنند و باید برای آموزش و یا تدریس باورها و اعتقادهای خود آزاد باشند. شهروندان باید برای انجام فرایض دینی خود آزادی داشته باشند. البته یکی از شروط آزادی این است که آزادی دیگران را مخدوش و محدود نکنیم."

ایشان با انتقاد از مقصر شمردن دشمن در مقابل تمامی مشکلات و درگیری هایی که کشورهای اسلامی با آن رو به رو هستند گفت: "مطمئنا دشمن خصومت خود را در مقابل ما نشان خواهد داد، اما ما چرا بازیچه ی بازی های آن ها می شویم؟ دو قرن پیش، عثمانی ها نماد اتحاد اسلام بودند. انگلیس ها برای از بین بردن این اتحاد وهابیت را ایجاد کردند و هنوز هم از همان نقشه برای از بین بردن اتحاد استفاده می کنند. کسی که لا اله الا الله و محمد الرسول الله می گوید چه طور می تواند کافر باشد؟ این چه تعصبی ست؟!"

Yorumlar
Adınız
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.