Zeynebiye - Ehlibeyt Dünyasının Gündemi | Türkiye Caferileri

گزارش کامل مراسم بزرگ عاشورا در "م

با وجود ترافیک شدید در تمام خیابان‏های منتهی به میدان هالکالی و نیز بارش باران، دهها هزار نفر از مردم عزادار خود را به میدان بزرگ هالکالی رساندند... دختران و پسران جوان نیز که به شکل دسته های عزاداری از مسرهای متعدد به سمت هالکالی در حرکت بودند، با سربندهای "یا حسین"، "یا زینب" و شعار "لبیک یا حسین" به این مراسم جلوه خاصی داده بودند...  

25 Kasım 2012
گزارش کامل مراسم بزرگ عاشورا در

دیروز شنبه 24 نوامبر 2012 که در ترکیه مصادف با روز عاشورا بود، عزاداری بزرگ حسینی با شکوه هر چه تمامتر در "میدان هالکالی" شهر استانبول برگزار شد.

این مراسم که هر سال با حضور دهها هزار نفر از شیعیان، علویان و اهل سنت که از نقاط مختلف ترکیه خود را به استانبول می‏رسانند برگزار می شود، امسال نیز با وجود بارش باران مورد استقبال محبان اهل بیت(ع) قرار گرفت.

آنچه در پی می‏آید گزارشی از این مراسم است:

ترافیک شدید در مسیر مراسم

با وجود ترافیک شدید در تمام خیابان‏های منتهی به میدان هالکالی ـ از جمله جاده فاتح، پل پاپاز و مسیر گمرک ـ مردم عزادار خود را به میدان بزرگ هالکالی رساندند.

دختران و پسران جوان نیز که به شکل دسته های عزاداری از مسرهای متعدد به سمت هالکالی در حرکت بودند، با سربندهای "یا حسین"، "یا زینب" و شعار "لبیک یا حسین" به این مراسم جلوه خاصی داده بودند.

شخصیت‏های شرکت کننده

«دکتر علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی ایران، «همام حمودی» رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق، «شیخ صلاح‏الدین اوزگوندوز» رهبر شیعیان ترکیهو میزبان مراسم، «گورسل تکین» دستیار معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه، «آتیلا کایا» دستیار معاون رییس حزب حرکت ملی‏گرای ترکیه، «شوکت کازان» وزیر سابق دادگستری، «نامیک کمال زیبک» رییس سابق فرهنگ ترکیه، «سینان کلیچ» رهبر شیعیان جعفری، «علی اوزگوردوز» نماینده مجلس ترکیه، «حسن کارابولوت» از علمای جعفریان جهان، «علی یوجه» رییس سازمان اوقاف شیعیان جعفری ترکیه، «دوآن برمک» رییس فدراسیون اوقاف علوی ترکیه و «بهمن حسین پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا از جمله شخصیت های حاضر در ین مراسم بودند.

 

همچنین تعداد زیادی از مسؤولان شهرداری‏ها، نمایندگان سازمان‏های مدنی، روزنامه‏نگاران، هنرمندان و اعضای هیئت‏های خارجی در این مراسم شرکت کردند. 

اوزگوندوز: آیا بمباران حرم حضرت زینب(س) به مردم سوریه کمک می کند؟! 

مراسم با تلاوت قران کریم آغاز شد و سپس «شیخ صلاح الدین اوزگوندوز» رهبر شیعیان ترکیهسخنرانی کرد.

وی پس از خیرمقدم به میهمانان و تسلیت مسلمانان به مناسبت سالگرد شهادت امام حسین(ع) به قیام عاشورا پرداخت و نیز به مسایل روز دنیای اسلام اشاره کرد.

اوزگوندوز با اشاره به نفاق برخی کشورهای منطقه ـ مانند عربستان و قطر ـ که خود را خواهان دموکراسی در سوریه نشان می دهند، ادعای آنان را غیر قابل قبول دانست و ضمن مخالفت با موضع دولت ترکیه در قبال اتفاقات سوریه گفت: "معارضان در سوریه به حرم مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و اماکن مذهبی در این کشور حمله می کنند. آیا این خدمت به مردم سوریه است یا خدمت به وهابیت؟! این کار به مردم سوریه کمک می کند یا به وهابیت؟!". 

رییس سازمان زینبیه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت اردوغان به بازی های آمریکا و عرب‏ها تن ندهد به پیروزی مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و گفت: "مقاومت، با استفاده از موشک های فجر 5 ایران به پیروزی رسید. ما نیز از مردم فلسطین حمایت می کنیم".

سخنرانی صلاح الدین اوزگوندوز با شعارهای "لبیک یا حسین" حاضران همراه بود و وی در میان اشک و گریه، با یاد امام حسین(ع) و عاشورا سخنان خود را به پایان برد.

پیام های برادری

بعد از سخنرانی وی، «علی یرال» پیام‏های برابری و برادری تمام عاشقان امام حسین (ع) را اعلام کرد و گفت: "اینگونه مراسم، غدیرخم و عاشورای حسینی را در ترکیه احیاء نمود".

«آتیلا کایا» دستیار رییس حزب حرکت ملی‏گرا نیز طی سخنان کوتاهی عنوان کرد که: "برای سر دادن شعار لبیک یا حسین به این مکان آمده ام".

لاریجانی: پیام عاشورا، زندگی همراه با عزت است

سپس، رییس مجلس شورای اسلامی ایرام به عنوان میهمان ویژه این مراسم به جایگاه وارد شد و از پیوند عاشورا با عصر حاضر سخن گفت.

«دکتر علی لاریجانی» امام حسین(ع) را کشتی نجات و چراغ هدایت خواند و گفت: "حب حسین(ع) دلها را روشن می کند و انسان های خفته و سرگشته از دنیای دغلکار را به ساحل نجات می رساند. عشق به اباعبدالله(ع) بدی ها را از بین می برد و در موج های حوادث هولناک، نجات دهنده انسان است".

وی با بیان اینکه مرگ بهتر است از زیر بار حقارت و ذلت رفتن است افزود: "پیام عاشورا پیام با عزت زیستن برای همه مردم است. عاشورا فقط یک حادثه تاریخی نیست یک جریان حیات بخش برای مسلمانان و بشریت است که مسلمانان با آزادگی زندگی کنند".

رییس مجلس  با اشاره به این سخن امام حسین (ع) که فرمود اگر دین ندارید آزاده زندگی کنید، گفت: "امروز بیش از هر زمان دیگری به این شعار نیازمندیم".

 میهمان ویژه مراسم هالکالی سپس به حوادث روز جهان اشاره کرد و اظهار داشت: "صهیونیست های بی شرافت که انواع بمب ها را بر سر مردم غزه فرو ریختند مورد حمایت غرب قرار گرفتند و غربی ها هم نمایندگان خود را به آنجا فرستادند تا بگویند ما شریک اسرائیل هستیم. اما آنچه که مسلمانان غیور فلسطین در جنگ بیست و دو روزه و هشت روزه اخیر باعث سرافرازی شان شد روحیه مجاهدت و ایستادگی و حریت بود. این همان درس مکتب حسینی و خصوصیت زندگی عاشورایی است که برای مسلمانان افتخارآفرین است".

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با شعار حسینی بر دیکتاتوری آمریکا پیروز شد و با همین شعار نیز در جنگ هشت ساله موفق بود، گفت: "ما به خاطر پیروی از حسین(ع) از مظلومین عالم به خصوص مردم فلسطین حمایت کرده و می کنیم. ما افتخار می کنیم از حزب الله حمایت کردیم تا در جنگ 33 روزه پیروز شود. همچنین افتخار می کنیم که از فلسطین در جنگ های 22 روزه و 8 روزه اخیر حمایت کردیم".

لاریجانی تأکید کرد: "ما به همه انحاء به فلسطین کمک کردیم تا بتواند با امکانات مناسب، رژیم صهیونیستی را شکست دهند. لذا رژیم صهیونیستی در این تجاوز اخیر خود به غزه شکست سنگینی خورد و مطمئن باشید که رژیم صهیونیستی روزهای سخت‏تری را در پیش خواهد داشت".

رییس مجلس شورای اسلامی سپس با بیان اینکه غربی ها پس از انقلاب های منطقه به دنبال ماجراجویی هستند به اهمیت وحدت اسلامی پرداخت و گفت: "دشمنان در منطقه جنگ و مسلمان کشی راه انداختند و کشورهای منطقه باید هوشیار باشند تا راهی را نروند که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد. امروز مسلمانان در پناه وحدت می توانند مقابل رژیم صهیونیستی و استکبار پیروز شوند و ان شاء الله این چنین خواهد شد".

لاریجانی ضمن تشکر از شیخ صلاح الدین اوزگوندوز برای برگزاری این مراسم، خطاب به عزادارن ترک اظهار داشت: "خدا را شکر کنید که به آیینی گرویدید که سبک زندگی آن سبک عاشورایی است و امام و راهنمای آن حسین بن علی(ع) است. در زندگی عاشورایی، بر خلاف زندگی مدرن غربی ـ که فقط لذت گرایی در آن غلبه دارد ـ برادری، گذشت، معنویت، خداپرستی ، مجاهدت در راه خدا و سرافراز زیستن شرط است".

رییس مجلس که برای شرکت در مراسم عاشورای هالکالی به استانبول سفر کرده است در پایان سخنرانی خود سلام رهبر انقلاب اسلامی را به مردم کشور دوست و همسایه ترکیه رساند و خطاب به عزاداران حسینی گفت: "من به استانبول آمدم تا هم سلام رهبر معظم انقلاب را به شما برسانم و هم درمراسم پرشورتان شرکت کنم".

سخنرانان بعدی

«همام حمودی» رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق ناطق بعدی بود که پس از رییس مجلس ایران به ایراد سخن پرداخت.

وی با زنده کردن یاد و خاطره اصحاب عاشورا از "سازمان زینبیه" و شیخ اوزگوندوز که با برگزاری هرساله این مراسم باشکوه، تجدید بیعت با پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) او را احیا می‏کنند  تشکر نمود.

«گورسل تکین» دستیار معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نیز پس از حمودی سخن گفت و سالگرد فاجعه کربلا را به شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در این کشور تسلیت و تعزیت گفت.

مراسم تعزیه

اجرای نمایش و تعزیه خوانی با موضوع مصائب امام حسین(ع) در کربلای برنامه انتهایی عاشورای هالکالی بود که توسط تعدادی از جوانان هنرمند زینبیه انجام شد.

پس از پایان تعزیه، عزاداران امام حسین (ع) در میان سیل اشک و همراه با سینه زنی و نوحه خوانی از میدان بزرگ هالکالی خارج شدند.

سفره کرامت سیدالشهداء(ع)

در پایان این مراسم ده‏ها هزار نفر از شرکت کنندگان، در مسیر جاده زینبیه از سوی "سازمان جوانان زینبیه" مورد اطعام قرار گرفتند.

اهداء خون

یکی از سنت های حسنه ای که در حاشیه مراسم بزرگ هالکالی در استانبول انجام می‏شود "اهداء خون" است. این کار جایگزین مراسم قمه زنی شده است که با وجود نهی علما و مراجع، در میان عزاداران ترک مرسوم بود.

شیخ صلاح الدین اوزگوندوز درباره این سنت حسنه اعلام کرد: "خون هایی که شیعیان استانبول در برنامه امروز اهدا می‏کنند را به برادران خودمان در فلسطین هدیه می دهیم".

هالکالی؛ نمایشگاه عشق عوام و خواص به اهل بیت(ع)

شایان ذکر است مراسم باشکوه روز عاشورای حسینی در "میدان هالکالی" استانبول هر سال با حضور انبوه عزاداران برگزار می‏شود. تعداد افراد حاضر در این مراسم حدود یکصدهزرا نفر تخمین زده می شود و دوربین‏های رسانه ها از تصویر عظمت آن عاجزند.

Yorumlar
Adınız
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.